Break dance
Kolébkou break dance (jak již název sám vypovídá, nejedná se o nic jednoduchého) je Amerika. Konkrétně se píše rok 1969 a rádiím vládne hit Jamese Browna (dodnes stále vystupující interpert se známou písní „I feel good“) Get on the good foot. Celé desetiletí se break dance vyvíjel samostatně a až na počátku let osmdesátých došlo k jeho zařazení mezi hiphopovou kulturu. Break dance je akrobatický Hiphopový tanec. Na počátku breakingu tanečníci používali zejména Toprock, Uprock a Footwork. Hlavně Uprock je velmi oblíbený pro svůj původ v bojových uměních. Dnes se hlavně používají Power moves(točení), které jsou fyzicky náročnější, ale zato velice efektní. Poslední dobou se začínají využívat prvky z brazilské bojové techniky zvané Capoeira a to hlavně Freeze a některé velmi efektní akrobatické skoky. Dnes už nezbývá než kroutit hlavou nadtím, co převádějí tanečníci Break Dance na tanečních parketech.
Prvky break dance
- Power Moves
- Freezy
- Footwork
- Toprock
- Lock-in
- Uprock
Power Moves
K provedení triku je potřebný nejen švih, ale důležitá je i stabilita, rotace a jak název napovídá, tak i síla. K jednomu z nejtěžších prvků této skupiny patří vrtulník.
Freezy
Zastavení se v určité taneční pozici a vydržení v ní jak to jen nejdéle jde. Vždy se jedná ale o pozici více než drastickou.
Footwork
Na stabilitu ne příliš náročná práce nohou v podřepu. Je ovšem vyžadována rychlost, propracovanost a souslednost pohybů.
Toprock
Důležitá součást break dance. Díky toprocku lze provázat jednotlivé power moves, freezy a ostatní, a tudíž tanec dostane ucelenou podobu.
Lock-in
Technika, která nepochybně patří k breakingu technika. Je to technika na nohách využívající rychlé kulaté pohyby zakončené stop timem, popingem nebo pózou. Je to technika s velikým prostorem pro improvizaci.
Uprock
Jsou kroky používané při náznaku souboje. Tanečníci se však navzájem nedostanou do přímého kontaktu.
Rapování (MC-ing)
Role „Emcee“ (MC) se zrodila po spojení DJe a hudby, kde MCs začali mluvit mezi písně. Nejdříve pouze nabádali k tomu, aby ostatní lidé tančili a také vkládali do hudby vtipné anekdoty. Nakonec se tato jejich činnost stala více stylizovaná a začala být známa jako rapování. Dříve byl rap doménou hlavně černochů a latinoameričanů, ale postupem času do hip-hopu pronikávají i běloši, z nichž nejznámější je Eminem nebo Beastie Boys.
Druhy rapu
- Gangsta rap je druh „rapu“, který byl populární hlavně v 90. letech minulého století. Jeho součástí bývají tvrdé a násilné texty, které jsou často mířené proti policii. Tvůrci jsou nebo byli často v rozporu se zákonem. Později někteří zbohatli natolik, že se mohli živit pouze rapem a nepotřebovali dělat pouliční businnes (drogové dealery,...) a stali se z nich slavní „rapeři“ jako třeba Dr.Dre, Snoop Dogg a skupina NWA
- Pop rap je další prvek v hip hopu. Beaty a rýmy při silné melodii hooks, obvyklá struktura pop-songu. Je méně agresivní narozdíl od jiných druhů rapu. K nejznámějším představitelům patří Nelly, MC Hammer, Vanilla Eis.
- Latin rap není stejnorodý hudební styl, ale spíše doba, která pokrývá celou hiphopovou muziku zaznamenanou latinsky (jako latinský a španělský hip hop). K nejznámějším představitelům patří Fat Joe, Cypress Hill.
- Freestyle rap je přísná řeč. Rap, který je v momentě hotový, žádný text předtím se neskládá. „Raper“ popisuje svoji situaci a různé okolnosti, které se dějí okolo něj. Freestyle Battles jsou soutěže, kde rapeři soutěží mezi sebou formou Freestyle rapu a zároveň se přitom
- DJ-ing
První Djové na „block parties“ (neformální událost, kdy se sejdou sousedé a přátelé, poslouchají hudbu a tancují) začali izolovat bící z různých písní a vkládat je do svých písní, tím začala být jejich představení mnohem zajímavější, zábavnější a dalo se na jejich písně lépe tancovat. Tato technika hraní se pak stala běžnou pro Jamajku a do New Yorku ji začali přinášet právě tito přistěhovalci z Jamajky. Zvláště se o to pak postaral kmotr hip hopu DJ Kool Herc.Průkopníkem DJingu byl Kool DJ Herc, který na parties v Bronxu z hudby pouštěl a spojoval pouze rytmické části. Jeho následovníci styl dále obohatili vynálezem scratchingu (který zahrnuje zastavování běžící desky, její zrychlování a jiné podobné kousky). DJ tradičně používá dva gramofony a z na nich hrajících stop kreativně komponuje nové zvuky. DJ potřebuje dva gramofony, tzv. slipmaty - speciální podložky na plotnách gramofonu, aby po nich desky pěkně klouzaly, speciální gramofonové jehly, mixer, sluchátka a sestavu reproduktorů a zesilovačů podle prostředí, kde a pro koho crew hraje.